FILOZOFIJA
1. Položaj
čoveka u svetu prema stoicima
2. Etičko
načelo stoika
3. Kako
epikurejci definišu Sokratovo vrhunsko dobro?
4. Ptertujmijanova
ili Avgustinova maksima
5.
Kakvu
promenu spram antike donose poslanice Pavla?
6. Odnos
novoplatoničara prema hrišćanstvu
7. Sa
čim Plotin upoređuje jedno?
Epikurejstvo je antička filozofija života. Osnivač
je Epikur sa Samosa. Najbolji prikaz njegove filozofije nalazimo u delu O
priordi stvari rimskog pesnika Tita Lukrecija Kara. Prema epikureijcima, naš
svet, kao i sve drugo u kosmosu, nužno će nestati. Jedino što je izvesno u
svetu jeste trošnos svih stvari, pa se tako ljudi mogu nadati večnoj smrti. Iz
tog viđenja proističe optimističko razumevanje. Smrti nema dok je nas.
Epikurejska
fizika: postoje samo prazan prostor; atomi i večno kretanje. Za njih sve
postojeće jeste materijalno.
(3.) Epikurejska etika: najveće zadovoljstvo je duševni mir. Najbolje je imati meru u zadovoljstima, pronaći sredinu između prirodnog i veštačkog zadovoljenja potreba. Najveće zadovoljstvo ujedino i najveće dobro je samodovoljnost. Ono stvara mudrost.
(3.) Epikurejska etika: najveće zadovoljstvo je duševni mir. Najbolje je imati meru u zadovoljstima, pronaći sredinu između prirodnog i veštačkog zadovoljenja potreba. Najveće zadovoljstvo ujedino i najveće dobro je samodovoljnost. Ono stvara mudrost.
-
- -
- - -
-
Stoicizam je filozofija sudbine. (1.) Stoici smatraju da se čovek i svet
nalaze u stalnoj napetosti koja prositiče iz njihovih različitih suština. Čovek
je na izvestan način bačen u svet. Smatraju da treba prihvatiti svoju sudbinu.
Začetnik stoicizma bio je Zenon iz Kitiona. Najznačajniji predstavnici su
Seneka, Epiktet i Marko Aurelije. Stocizam govori svima da pojednako prihvate
svoje biće i sudbinu, a da je sve drugo puka obamana i zaludni trud. Svrha je
samoodržanje individualnog života.
Nalik
epikuerijcima, stoici osnovu saznanja vide u čulnom opažanju. Čovek je
neispisana ploča koja spolja prima utiska i stvara nepomenljive kataleptičke i
promenljive, akataleptičke predstave. Materija je živa i božanska. Samo bog
jeste materija, tj. izvestan topao fluid koji prožima svet. Bog je logos. Tvorac
sveta i njegova sudbina. Za stoike bog je beskonačan niz uzroka koji postoji s
materijom i njenim imanentnim zakonitostima.
(2) Stojici smatraju da se unutrašnja sloboda
čoveka sastoji u saznanju nužnosti zakona prirode, odnosnu u saznanju da se
sudbina odvija onako kako to bog hoće. Moralno je ono što je u saglanosti sa
prirodom, baš kao što je istina ono što je identično biću. Oni usvajaju
pitagorejsku tradiciju po kojoj postoje 3 vrste života – kontemplativni,
praktični i razumni. Da bi čovek postao mudrac mora da prihvati svoju
pripadnost svetu, da stalno prevladava odvojenost od celine i da se miria sa
svojom sudbinom.
-
- -
- - -
-
Plotin je najslavniji filozof Rima u vreme njegove najveće moći.
U Rimu je vodio filozofsku školu u kojoj je stekao status duševnog upravitelja
koji pomaže prosvetljenju svojih učenika. (7.)
Plotin smatra da je bog iznad svega pojedinačnog, te da se o njemu ne može
izreći nijedna pozitivna odrednice. Takvog boga on naziva Jedno, koje je
negacija mnoštva i ono što je prvo od svega. Njemu, moguće je pripisati neko
dobro, ali kao kao opštu odrednicu, i to na osnovu sličnosti sa postojećim
bićima
Kada Jednom
pripisujemo neku volju ili delovanje, onda ga već na neki način snižavamo na
konkretnu stvar, što ono po definiciji ne može biti.
Iako svekoliki
svet proizilazi iz Jednog, ono uvke ostaje isto, i uvek je povezano sa
emocijama.
-
- -
- - -
-
(6.) Novoplatonizam predstavlja izraz težnje da se bude sličan bogu
koliko je to moguće. Takav slogan usvojio je Eudor iz Aleksandrije, a kasnije
ga šire hrišćanski mislioci koji platonističko nasleđe promišljaju u duhu
Hristove objave, odnosno Otkrovljenja. Prvi susret platonista i hrišćanja
prošao je u sukobu.
Kels, novoplatoničar, u delu Reč istine napada hiršćanski
misticizam, posebno njegovo jevrejsko poreklo i učenje o mogućnosti telesne
realizacije božanstva. Slično nastupa i Maksim koji odbacuje hrišćansko učenje.
Međutim, hrišćani iz tih kritika profitiraju, jer su preko njih dobili
mogućnost da precizinije uobliče svoj identitet.
(4.) Avgustin – hiršćanski filozof, njegova filozofija bila je
pod uticajem Platojna i novoplatonizma. Prema Avgustinu, prvobitni greh
zatomljuje Božju milost u čovečjoj duši. Bez obzira koliko se neko trudio,
njegova vrlina ga nikada neće učiniti dostojnim beskrajne svetosti Božje. Samo
Božjim suverenim izborom da milost proširi na nas, spasenje je moguće.
No comments:
Post a Comment