GRČKA FILOZOFIJA
1.
Periodizacija
Antične Grčke
1)
Helesnko (grčko) doba VII – IV vek
p.n.e.
a.
kosmološki period (filozofija
sofista, Demokrat, Sokrat)
b.
antropološki period - klasična grčka
filozofija
c.
sistemski Platon i Aristotel - klasična grčka filozofija
2)
Helenističko-rimski IV – VI vek
n.e.
a.
Sokratovske škole
b.
Akademičari
c.
Peripotetičari
d.
Epikrejci
e.
Stojci
f.
Skeptici
g.
Novoplatoničari
2. Kosmološki period
(Filozofija priode)
Prvi filozofi – presokratovci (7. i 6. vek
p.n.e.) prvenstveno su se bavili proučavanjem prirode. Nazivaju se fizičari
često. Physis – ono što rađa sve drugo. Izučavaju principe svih stvari, bića –
onoga što jeste kosmos – poredak, red, sklad, kosmos je svet u celini.
Prirodu razumevaju kao osnovu svih
zbivanja.
Ambicija da se prevlada rizik: 1. čulne
raznolikosti (čulno mnoštvo). Sve mora nastati iz nečega.
3. Jonjani – problem počela
Prvi filozofi potiču iz Jonije.
Najznačjaniji, a ujedno i najstariji poliis u toj oblasti bio je Milet. U njemu
je svtovrna prva filozofska škola, čiji je osnivač, prema Aristotelovom
svedočenju bio Tales.
4. Tales (640 – 550. godina
p.n.e)
Prema Herodotu, najveću slavu je stekao
proračunom na osnovu kojeg je najavio pomračenje sunce. Anegdota – upao je u
bunar dok je proučavao zvezde. Tako je stvorena opšta slika o filozofima koa
rasejanim ljudima koji nemaju dodira sa praktičnim životom.
Načelo i osnovni element prirode za njea
je voda. NNepromenjljivi praizovor iz kojeg sve nastaje isparavanjem ili
zamrzavanjem. Hrana svih bića.
5. Anaksimandar (oko 610 –
547. god. p.n.e)
Učitelj mu je bio Tales. On je bio
pronalazač i uspešni državnik. za arhe, prvi osnovih bića video je u
neograničenosti (aperion). Iz apejrona pomoću neprestanog vrtložnog kretanja
izdvajaju se suprotnosti, koje uzrokuju nastajanje pojedinačnih stvari.
Vraćanje onom jednom (ili u Apejron) je pravednost, dok prethodno iizdvajanje
pojedinačnih stvari putem suprotnosti je nepravednost.
Bezbroj svetova. Kao osnov postojanja,
vazduh je beskonačan u kvantitativnom smislu, ali ne i u kvalitativnom smislu.
6. Heraklit iz Efesa (oko
544 – 480. god p.n.e)
Ne spada u Miletsku školu zbog
tajnovitosti njegove filozofije, ali i zbog njegovog čudnog karaktera, nazvan
je mračnim filozofom. Kritikuje celokupnu helensku tradiciju, čak i samog
Homera. Za njega je arche večno kruženje istog, borba suprotnosti. Smatra da je
karakter svakom čoveku sudbina. Svako bira misli, dela, usvaja…. ono što mu je
po prirodi tj. karakteru. Zato su neki budni, razumni , dok je većina spavača i
njihove duše su uglavnom vlažne, tj ogračniele, čulne i iracionalne.Rat je otac
svih stvari. Sve nastaje borobom i po sudbini. Svet bez sukoba bio bi umrtvljen
svet. U svetu neprekidnog nastajanja i nestajanja prema normi koju predstavlja
logos, postoji put razdora koji rađa deobe, ali i put sloge u kome se naizgled
uništeni elementi sakupljaju u univerzalnoj jednistvu. Nastajanje je
smenjivanje rađanja i smrti i uvek je kružno.
7. Pitagorejska škola –
tajna brojeva
Značajan uticaj na celokupno helensko
društvo
No comments:
Post a Comment