PRETRAGA

Monday, September 2, 2019

MODERNA Kontrola srpski jezik i književnost




MODERNA U EVROPSKOJ KNJIŽEVNOSTI Period: druga polovina 19. veka. Nastaje kao suprotnost realizmu. Pravci: simbolizam, impresionizam. Moderna ili modernizam je epoha koja se javlja u drugoj polovina 19. veka. Gašenjem realizma umetnici žude za umetnošću kojojm bi izlazili misli, osećanja i preokupacije modernog čoveka. Javlja se dosta stilskih pravaca, najvažniji su simbolizam i impresionizam. Zajedničke osobine svih tih pravaca: - pesimizam, razočarenje, bežanje od relanosti, jačanje invidiualizma, okretanje unutrašnjem životu, snovima i iracionalnom. Osobine u književnosti: 1. poezija u opoziciji prema društvu; 2. pesnici imaju potrebu da šokiraju čitaoce; 3. jaz između umetničkog Ja i sveta; 4. stvaranje kulta prokletnih pesnika; 5. razvijanje svetsti o dražima dekadencije; 6. estetika ružnog; 7. posebno negovanje kulta forme;
SIMBOLIZAM je pravac u okviru moderne koji obuhvata poslednje decenije 19. veka i prvu deceniju 20. veka. Nastao je u Francuskoj odakle se širio u Rusiju, Nemačku, Englesku… Manifest simbolizma napisao je Žan Moares (1866.). Uticajni autori: Teofil Gatijea, Šopenhauer, Ničea. Veliki uticaj muzike i muzikalnosti. Za simbolizam se vezuje hermetizam, zatvorenost, ograničenje komunikativnosti. Simbolisti su bili skloni jezičkim inovacijama (sinestezija). Povezali su muziku i poeziju i negovali kult idealne lepote. Sinestezija predstavlja spontanu subjektivnu asocijaciju raznih osećaja izazvanih doživljajem samo jedne od njih.
IMPRESIONIZAM je drugi pravac u okviru moderne, nastao od reči impression. Osobine impresionizma u književnosti: subjketivna persprektiva, labava kompozicija, fragmentarnost fabule. Predstavnici: Aleksandar Blok, napisao je pesme ’’Dvanaestarica’’ koja je prva književna reakcija na oktobarsku revoluciju; Rajmer Marija Rilke, napoznatija su mu ’Soneti Orfeju’’, ’’Knjiga slika’’. Njegova poezija označava završetak evropske poezije dekadencije; Rijom Apoliner je naslednik simbolizma, a preteča nadrealizma. Zbirke: ’’Alkoholi’’, ’’Kaligrami’’. Roman: ’’Ubijeni pesnik’’.
ALBATROS, Šarl Bodler
Programska pesma je pesma veze, u njoj preovlađuje sinestezija i unverzalna analogija. Albatros je simbol pesnika. Rima: obgrljena. Albatros je u vazduhu silna morska ptica, kralj azura, prekrasan, a na zemlji ke smešan, nevešt, zbunjen, jadan, nevičan. Dokoni mornari od zabave love često albatrose, silne morske ptice. Na daske od krova spuste ih sputane.
Kraljevi azura, nevešti, zbunjeni, Maločas prekrasan, a sad smešan, jadan,
krilati se putnik bori s okovima;
Predgovor ’’Antologiji novije srpske lirike’’, Bogan Popović bio je profesor, književni kritičar, estetski princip perila, pesma mora imati emocije, mora bili lepa i biti jasna. Podela na tri razdoblja: 1. B. Radičević, J. J. Zmaj, V. Ilić. 2. J. Dučić, M. Rakić, 3. Ž. Ćurin.
UJKA VANJA, Anton Čehov
U drami se prikazuje svakodnevnica, praznina i promašenost života, dosada, otupljenost i čamotinja. Knj. Rod: Drama; Knj. Vrsta: drama u užem smislu. Drama u užem smisli u sebi sadrži elemente tragedije i elemente komedije koji se mešaju kako bi se ozbiljno prikazalae teme i svakodneog života. Motivi: propadanje, invidialnost. Likovi: Astrov, Sonja, Vojnicki, Serebrjakov, Jelena Andrejevna.
VEČE NA ŠKOLJU, Aleksa Šantić Knj. Vrsta: opsino-socijalna pesma.
Tema: opis prirode, onako kako je vidi pesnik. Euforija – stilska figura, percepcija ekspremne sreće, ekscesivnog optimizma i povećane motorne aktivnosti. Rima: paralelna. Pučina plava Spava, Prohladni pada mrak. Vrh hridi crne Trne Zadnji rumeni zrak. Kleče mršave Glave Pred likom boga svog- Ištu. Al' tamo, Samo Ćuti raspeti bog.
ZALAZAK SUNCA, Jovan Dučić Knj. Vrsta: deskriptivna (opisna) pesma.Osnovna tema pesme je potreba za ljubavlju. Kompozicija: četiri strofe, Rima: ukrštena .
Opet jedno veče ... I meni se čini Negde daleko, preko triju mora, Teška je, beskrajna večna tuga njena Na domaku noći, tišine i tame. Pred vrtovima okean se pruža, Razleće se modro jato galebova; I ja, kom ne zna imena ni lica, Sve njene misli ispunjavam tade.
DOLAP, Milan Rakić Knj. Vrsta: Misaona i elegična pesma. Vrhunac pesme je u poslednjoj strofi gde pesnik kaže da nagradu donosi smrt. Rima: obgrljena Tema: SMRT će doći kao nagrada za ovozemaljska stradanja. Vrteška života.
Ja znam jedan dolap. Crn, glomazan, truo, stoji kao spomen iz prastarih dana. Jedan mali vranac okreće ga tromo, malaksao davno od teškoga truda. Podne. Ti bi vode. Ko će ti je dati? Tu kraj tvojih nogu žuboreći teče.  Ti si, kao i ja, na julijskoj žezi, dok žubori voda kraj tebe u viru,
JABLANOVI, Jovan Dučić Knj. Vrsta: misona refleksivna, deskriptivna pesma. Ne početku pesme imamo retorsko pitanje. Pum jablanova sugeriše unutrašnji nemir čoveka, pristuna je neizvenost ljudkse sudbine. Jablanovi predstavljaju simbol čovekove podele izmešu materijalnog i duhovnog sveta. Strofa: katren, Rima: obgrljena. Zašto noćas tako šume jablanovi, Tako strasno, čudno? Zašto tako šume? U toj mrtvoj noći pali su na vodu, Kô olovo mirnu i sivu, u mraku. Sam, kraj mirne vode, u noći, ja stojim Kô potonji čovek. Zemljom, prema meni,
KOŠTANA, Borisav Stanković Tematika dela određena je socijalnim motivima, preovlađuju psihološki prilazi od spolašnjeg ka unutrašnjem i od objektivnog ka subjektivnom. Likovi: Hadži Toma, Stojan, Arsa, Mitka, Grkljan, Stana, Vaska. Tema: nesrećna ljubav neshvaćenih ljudi u patrijahalnoj sredina.
SVETKOVINA, Sima Pandurović Pesma je građena na sukovu ljudskog društva koje pristaje na monotonu svakodnevnicu sa pojedincem koja tu svakodnevnicu svesno odbjacue zbog traganja za svojim snovima i osećanjima. Knj. Vrsta: misaona, refleksivna pesma sa elementima ljubavi i filozofije. Strofa: sekstina, Stih: deseterac. Motivi: svesno odvajanje od vseta i društva, žrtvovavanje zbog ljubaci i nerazumevanje okoline. Rima: ukrštena Tema: Sišli smo s uma u sjajan dan, Providan, dubok, — nama, draga, znan, I opet sila zgrnulo se sveta U bolnički nam mirisavi vrt; Oni baš ništa nisu znali šta Dovede tu nas. U cveću smo išliI gledaju nas zato što idemo U košuljama belim parkom ovim,
MOŽDA SPAVA, Dis:
Rima: Obgrljena. Tema: ljubav prema ženi, ali ne prema realnoj ženi, već o ženi koji Dis sanja. Zaboravio sam jutros pesmu jednu ja, Pesmu jednu u snu što sam svu noć slušao;  Ja sad jedva mogu znati da imadoh san, I u njemu oči neke, nebo nečije, Ja sad nemam svoju dragu, i njen ne znam glas; Ne znam mesto na kom živi ili počiva;
TAMNICA, Dis: Knj. Vrsta: misaona pesma. Strofa, Rima: obgrljena kvinta, Stih: dvanaesterac. Latmotiv: vežanje od vezda, mirenje fizičkog tj. Ovozemaljskog, idealnog sveta. Tema: Disovo gledanje na nastanak čovek i njegovog dolaska na ovaj svet. To je onaj život, gde sam pao i ja s nevinih daljina, sa očima zvezda I ne znadoh da mi krv struji i teče, i da nosim oblik što se mirno menja; Al' begaju zvezde; ostavljaju boje mesta i daljine i viziju jave;  Kao stara tajna ja počeh da živim, Zakovan za zemlju što životu služi,
PRETPRAZNIČKO VEČE, Dis: To je badnje veče. Knj. Vrsta: socijalna pesma. Rima: obgrljena. Sjutra je praznik. Svoju svjetlost meku Kandilo baca i sobu mi zâri.  Kao i sada, pred ikonom sjaji Kandila svjetlost. Iz ikonostasa
ISKRENA PESMA, Milan Rakić: Pesma je ispevana u imperativu. Lirski subjekat hoće bez reči da oseti vrhunac telenosog zanosa. Čim nema telesnog zanosa i uživanja – tu nema uživanja. Tesma je ljubavna, ali u njoj nema ljubavne izjave. Rima: ukrštena. O sklopi usne, ne govori, ćuti, Ostavi dušu, nek spokojno sneva Kad prođe sve, i malaksalo telo Ponovo padne u običnu čamu, Ja ću ti, draga, opet reći tada Otužnu pesmu o ljubavi, kako
TIHI DON, Mihail Šlohov: Tema: ugroženost čoveka ratnjim zbivanjima. Zastupljena je hronološka metoda, pripovedanje u trećem licu, priča se o sudbini kozačke porodice Melehov. Poruka romana: Rat vređa ljudsko dostojanstvo i ponoso, užasi raza vređaju ljudsku čovečnost. Glavni lik je Grigorije Melehov, kozar koji mrzi rat, jer ga on uništava i obezvređuje, itap ko nej uspeda da sačuva dostojanstvo i homanost svoje ličnosti.  Likovi: Melehovi, Grigorije, Aksinja, Koršunovi, Natalija Mironovna, Trgovci Mohovi.
JESENJE VEČE, Antun Gustav Matoš Knj. Vrsta: deskriptivna pesma. Pesma je ispevana u sonetnom obliku, raspoloženje u pesmi je monotoni i tužno. Tema - jesen kao godišnje doba. Slike oblaka i reke. "Olovne i teške snove snivaju oblaci nad tamnim gorskim stranama"Rima: ukrštena. Olovne i teške snove snivaju Oblaci nad tamnim gorskim stranama  Iza mokrih njiva magle skrivaju Kućice i toranj, sunce u ranama Sve je mračno, hladno; u prvom sutonu Tek se slute ceste, dok ne utonu
MRAČAJSKI PROTO, Petar Kočić Prota: ne voli nikoga, oterao je sina u svet, a ženu u grob, kuća mu je izolovana, usmaljena i zaključana. Ljubav iskazuje jedno prema konju. Tema: Život unsrećenog i promašenog čoveka koji se zbog postupaka drugih ljudi gubi nadu u ljude i okreće se životinji (konju).
Šarl Bodler - Veze, Albatros. Artur Rembo – Orfelija. Stefan Malarme – Labud. Pol Verlen – Mesečina. Anton Pavlovič Čehov – Ujka Vanja. Bogdan Popović – Predgovor Antologiji novije srpske lirike. Aleksa Šantić – Moja otadžbina, Pretprazničko veče, Veče na školju. Jovan Dučić: Zalazak sunca, Suncokreti, Jablanovi. Milan Rakić – Iskrena pesma, Dolap, Nasleđe, Jasika. Vladislav Petković Dis – Tamnica, Možda spava, Nirvana. Sima Pandurović – Svetkovina, Podna gruda. Borisav Stanović – U noći, Koštana, Nečista krv. Petar Kočić – Mračajski proto, Jazavac pred sudom. Antun Gustav Matoš – Jesenje veče.



No comments:

Post a Comment