Ustavni i redovni sudovi
To su državni organi vlasti. U praksi se često dešava da akt
manje pravne snage nije saglasan sa aktom već je pravne snage. Kada je reč o nezakonitosti
(neustavnosti) može biti 1. u formalnom smislu 2. u materijalnom smislu. Ove
pojave narušavaju pravni poredak, a štetne su kako za pojedinca tako i za
globalno društvo, zato ustav svake zemlje predviđa mehanizam zaštite ustavnosti i zakonitosti putem sudova i drugih
organa pravosuđa. Oni otklanjaju neustavne pravne akte tako što ih
ukidaju ili poništavaju. U većini država ustavni sud štiti ustavnost i
zakonitost, negde je to vrhovni sud, a u nekim državama posebni politički
državni organi (ustav i savet) ili čak obični redovni sudovi (Švajcarska). Ustavni sudovi su formirani posle 1
svetskog rata kao posebni Državni organi odvojeni od zakonodavstva izvršne
ili vlasti šefa države. Ustavno sudstvo Kod nas je uvedeno ustavom iz 1963.
|
Redovni sudovi
Sudovi postoje od
formiranja države. U početku je vladar bio i sudija. Tokom vremena sudstvo se
razvija i tu funkciju počinju da vrše sudovi
kao posebni državni organi, oni određuju sankciju povodom povrede prava i
protivpravnog ponašanja. To se uglavnom čini putem presude. Sudovi imaju dvostruku ulogu: 1. štite
pravo i interesa građana, 2. štite pravni poredak. Sud (sudsko veće)
donosi presudu na osnovu zakona ili slobodnog sudskog uverenja. Postoji više
vrsta sudova, najčešće je podela na 1.
sudove opšte nadležnosti i 2. specijalizovane sudove (vojni, privredni,
porodični)
|
Demokratija pojam i značaj
Reč demokratija u
osnovnom prevodu znači vladavina naroda. Takvo tumačenje je pojednostavljeno, jer to nije
vladavina celokupnog naroda, Niti je to moguće. Reč je o složenoj društvenoj
tvorevii koja se može posmatrati: 1. u užem i 2. u širem značenju. Demokratija u užem značenju označava
politički sistem u kome postoji vladavina u ime većine građana oni
neposrednoo ili preko svojih slobodno izabranih predstavnika (putem
institucija) utiču na odluke državnih i drugih organa. Demokratija u širem smislu ne odnosi se samo na politički sistem,
već i na ostale sfere društvenog života kao što su privreda, kultura i
obrazovanje. Demokratija ne može biti parcijalna nego mora da obuhvata
celokupno društvo, ona podrazumeva visok stepen tolerancije za drugačija i
suprotna mišljenja, kao i stavove. U demokratskom društvu država nije
sveobuhvatna već ostavlja mogućnost da se ljudi sami organizuju deluju i
pokreću razne inicijative. Građani se
takođe moraju pridržavati usvojenih pravila ponašanja i odgovorno
prilaziti društveno javnim poslovima.
|
Koreni i razvoj demokratije kroz istoriju
Atina je kolevka demokratije (5. vek pne - periklovo doba). To je bila robovlasnička demokratija, Stari Grci su prvi uveli kao pojam
političkog uređenja način života i društvenu praksu. Razvijala se u polisima
u čijem su javnom životu učestvovali samo slobodni građani sa dubokim osećajem dužnosti vezanim za svoj
polis. Grčki istoričar Herodot u
5. veku pne dao je prvu definiciju demokratije. Atinska narodna skupština Agora je bila vrhovni organ vlasti.
Donosila je zakone, odlučivanju o porezima i donosila presude. U Antičkom
Rimu je manje Demokratske tradicije pa čak i u periodu kada je Rim bio
republika. Posle pada carstva
politički život je bio ispunjen borbom između patricija i plebejaca.
Srednji vek nema značajno demokratsko iskustvo, sem u nekoliko slobodnih
gradova u kasnom srednjem veku. Sva
vlasti je bila u rukama feudalnog gospodara i samog monarha. U delima
pojedinih mislilaca tog doba javljaju se ideje da se ograniči vlast crkve
suprotstavljaju se crkvenoj dominaciji, istićući da je poreklo vlasti
prirodno i ne od Boga i da je vlast neotuđiva od naroda. Sa božanskim građanskim revolucijama u 17 i 18 veku dolazi do širenja
demokratije u Evropi i Severnoj Americi.
|
USTAV I PRAVA
GRAĐANA 2
No comments:
Post a Comment