Kratak sadržaj
Prva glava
“Beskrajni plavi krug. U
njemu zvezda”
Roman počinje buđenjem
Vuka Isakoviča, spremanjem njega i njegove vojske na daleku vojnu u tuđi svet.
Svi ti ljudi koji kreću ostavljaju za sobom zavičaj i porodicu. Vuk Isakovič,
toga jutra, sanja beskrajni plavi krug i u njemu zvezdu, kao simbol i nadanje
da će jednoga dana pronaći izlaz iz beznađa i zemlju u kojoj će živeti mirno.
Jutro još nije svanulo, dok se četa sprema za polazak, oprašataju se, dok žene
i deca plaču. Na toj obali reke skupili su se svi, a sa Vukom je krenula i
njegova žena Dafina kako bi se oprostila sa njim. Vuku Isakoviču seobe su
dosadile i nemir se uvukao u njega. Žena mu je dosadila sa svojim poljupcima i
grljenjem. Vuk je u dogovoru sa bratom Aranđelom morao prevariti ženu i otići
bez poslednjeg pozdrava, jer se plašio njene kuknjave pri polasku, video je
samo iz kola kako je pala na ruke deveru. Kako je odmicao od svog zavičaja Vuk
je sve više osećao samoću i da sve ono što je ostavio u zavičaju kao da i nije
njegovo. Razmišljao je samo o puku, o tome da pre mraka stignu do Varadina gde
će mu se ostali priključiti da bi pod njegovim vođstvom krenuli u Pečuj.
Druga glava
“Odoše, i ne ostade za
njima ništa. Ništa”
Druga glava nam donosi
osećanja i doživljaje puka, njihove tegobe sa spavanjem. Samo oni koji su već
odavno bili navikli na svu muku rata i kojima više ništa nije bilo čudno mogli
su mirno leći. Polovina vojnika se razbežala po nepoznatoj varoši krijući se od
stražara. Svojih žena su kao i Vuk Isakovićč bili siti, pa su zato išli u
krađu, upadali u kuće. Ipak nehotice, iako ih nisu tražili, nailazili su i na
žene od kojih se nađe po neka koja ih je i pratila na daljem putu. Među njima
se našao i Vukov sluga Arkadije koji beše ukrao krmaču koja ga je vukla onako
lenjog i tromog. Jedini je dočekao zoru i zbog toga beše uhvaćen.
Vojnici su često bili
pregledani i na dan pregleda puka svi su se čudili tome kako ih prozivaju
poimenice. Znali su imena njihovih žena, dece, očeva, što ih je svaki put
iznova začuđavalo i zadivilo, ali ih nije veselilo. Kako se saznalo za krađe
koje su prethodnu noć počinili i jedno silovanje, puk je bio kažnjen. U tom
periodu Vuk Isakovič se spremao za unapređenje za potpukovnika i stalo mu je da
sve prođe u najboljem redu. Spremao se za to i dugo se gledao u ogledalu. Sebe
je sada video onako kako se kod kuće nikada nije, video je drugu osobu, kao da
taj koji se sprema nije on. Sanjao je ženu i mislio o njoj, sanjao je Rusiju.
Vuka Isakoviča je brat na silu oženio, deca su mu bila bolesna, hteo je da
napusti vojsku, ali nije mogao i zbog toga je morao da ide kuda nije hteo.
Tako mu se i porodica
stalno selila, nije mogao ostati da ih čuva. Sada ih je ostavio kod brata u
Zemunu i nije znao kako će im biti tamo. Tako je bilo i sa čitavim narodom,
nije znao ni kuda će ni šta da radi. Sve je stalo zbog poziva u rat. Crkvu koju
je počeo zidati u selu nije završio, često se sećao oca i zavičaja. Puk je ipak
donekle zadovoljio očekivanja komesara jer su znali izgovoriti ime Marije
Terezije i na to dodati “vivat”. Ipak, silovanje koje se desilo u varoši nije
moglo proći nekažnjeno, kaznili su vojnika tako što su ga išibali da ga više
niko nije mogao prepoznati. Vuk Isakovič je bio pritisnut od strane komesara i
biskupa da primi katoličku veru, što Vuk nikako nije mogao učiniti i od toga mu
je bilo loše. Biskup je govorio o Mariji Tereziji, o značenju slova njenog
imena i veličao je nju i njeno delo. Vuk je ovaj razgovor izbegao tako što se
silno napio na šta je biskup ostao zaprepašćen. Na njegovo zaprepašćenje Vuk je
govorio o Rusiji i zaplakao.
Treća glava
“Dan i noć, proticala je
široka, ustajala reka, i u njoj, njena sen”
U trećoj glavi govori se
o kući u Zemunu, daje se njen opis i Dafinino ponašanje u njoj. U ovom odeljku
romana saznajemo da je Aranđel Isakovič bratu Vuku ugovorio venčanje sa Dafinom
i da je nakon toga uvideo da ga Dafina zadivljuje svojom lepotom. Aranđel nije
mogao izdržati tu privlačnost pa ih je zbog toga ranije izbegavao, ali sada,
kada se preselila u njegovu kuću bila mu je blizu, i po Vukovom odlasku u rat
činila mu se lepša nego ikada. Grozio se od pomisli da bi bratu mogao da
preotme ženu. Dafina je upoznala Zemun, i Zemun je upoznao Dafinu, sedela je
dugo sa ženama i razgovarala, ali pred Aranđelom ona je imala drugi glas, drugi
pogled, celo jedno drugo biće i nije mnogo sa njim govorila. Aranđel je patio i
slušao sve reči koje su Vuk i Dafina razmenjivali noću. Sanjao ju je i sav
sasušen od žudnje za njom ipak je nije želeo na dugo. Nije mu bilo toliko stalo
da je preotme bratu, niti da posle sa njom živi. Imao je čudne misli u vezi sa
njom, misli da bi mogao obavestiti brata ako se desi preljuba, da posle toga
nju oteraju, a braća da se pomire.
Gospa Dafina je nekada
volela Vuka neizmerno, ali on je sada bio teško oronuo od ratovanja, ostareo,
mada se na konju još uvek ponekad činio snažan kao medved. Dafina je u početku
Aranđelova dodirivanja primala kao rodbinsku pažnju i tako i uzvraćala. Dok je
Aranđel, kako bi je što pre dobio, počeo obasipati poklonima Dafinu. Sve se to
dešavalo dok je Vuk bio u tuđini i nije ni slutio da ga žena vara. Scena na
kraju treće glave kada se prikazuje Vuk u ratu i zec koji mu pretrčava put puna
je simbolike, jer pretrčavanje zeca je znak nesreće i Vuk je razmišljao o tome
da im se most ne sruši ili ne ispadne prtljag, ali nikako nije mislio na
preljubu Dafine sa Aranđelom.
Četvrta glava
“Ode Vuk Isakovič, ali za
njim ode i Fruška gora”
Već smo pomenuli da se
reka često pominje u romanu, pa tako i Aranđel Isakovič doživljava nesreću na
reci i jedva je preživeo. Kada su ga doveli u kuću Aranđel je imao želju da se
u Dafininoj sobi oporavlja, i tako je i bilo. U tim trenucima nije mislio na
brata, ni na Dafininu decu, znao je da će se preljuba dogoditi i bio siguran da
niko neće znati za to, kao i da Dafina neće nikome reći. Dafina se bila
skamenila videvši da će dever provesti noć u njenoj postelji, ali je ipak
sluškinje raspustila. Bdila je nad deverom i od iznemoglosti kao da beše
zaspala kada poče da sanja svog muža Vuka kako joj ide po vodi, sav obliven
krvlju i mokar, sa ogromnom toljagom u ruci. Probudila se tek ujutru i shvatila
da je provela noć sa deverom. Nije htela ni sama sebi priznati to, i seti se
posle kako se sve dogodilo. Aranđel joj je bio odvratan te noći, slab i smešan.
Plakala je, i priznala bi sve Vuku da je tada bio tu. Rekla bi mu da je to zbog
toga što je osramotio pred svetom i otišao bez pozdrava.
U Dafininom životu bilo
je dosta tužnih i nesretnih dana, ali ni jedan nije bio kao taj dan njenog
brakolomstva. Opet nekako, sada bez kajanja, uvide šta je uradila, nije joj
sada bilo bitno i ako bi doznali svi, samo je zaplakala pri pomisli da će
ponovo roditi. Mislila je o Vuku i o tome kakav joj je on to muž, više je
brinuo o svemu ostalom nego o njoj i deci. Osim toga, mislila je i na to koliko
je on žena imao pored nje, kako je ljubav uopšte bedna i ona će onda živeti bez
nje, uz suvog, žutog čoveka, devera. Rešila je da mu ništa ne prebacuje i da ga
prisili da je uzme za ženu.
Taj dan joj je čitav
protekao u iščekivanju i bilo joj se smučilo kako se i pored toga što je
uradila ništa nije promenilo. To je specifična beznadežnost junaka koju
pronalazimo na različite načine u svim likovima u romanu. Iako je provela noć
sa deverom to ništa ne promeni u njenom životu. Ni sa svojom decom nije bila
zadovoljna, nije imala šta da priča sa njima, kada ih je gledala činila su joj
se kao blesava, kao da su tuđa. Sve joj se činilo besmisleno. Osećala je da bi
proteklu noć mogla zaboraviti, ali isto tako da bi je mogla provesti i sa bilo
kim, i opet bi joj sve to izgledalo tako beznačajno. Te večeri je imala
halucinacije, videla je zmije i žabe kako izlaze iz sanduka, kao i glavu svoga
muža sa prerezanim grkljanom kada je pala u nesvest povredivši porod u sebi.
Dafina je nakon toga
provela dve nedelje u postelji, od nje je oticala krv i ni jedna babica joj
nije mogla pomoći. Svi su je počeli napuštati zbog toga, sluškinje od straha,
komšije jer im se činila žuta kao neka smrtnica, a Aranđel jer se gadio. Od te
večeri Dafina se sva promenila. Često je sedela na prozoru i samo je po bojama
vrbaka razaznavala koje je doba dana. Gadeći se i sama sebe, Dafina nije ni
slutila da joj se bliži smrt i da je to njeno sedenje kraj prozora lagano
umiranje. Molila je Aranđela tih dana da pronađe sveštenika koji će je hteti od
jednog brata odrešiti, a za drugog privenčati. Za decu tih dana nije mnogo
marila, bilo joj je samo žao što će njene devojčice kao i sve žene tako patiti.
Osnovno njeno osećanje tih dana bila je zavist prema obojici muškaraca koje je
u isto vreme i volela i mrzela, kao i jedno neizmerno preziranje same sebe.
Neimaština, bolest i samoća činile su joj se kao jedina ženska sudbina. Osećala
se kao stvar, što će biti i njene ćerke, uzimane, ostavljane, odbačene bez reda
i smisla. Ipak je znala, da je Vuk bio kod kuće, on je se ne bi gadio. Ne bi je
možda više nikada ni ostavio, stavio bi joj ruku na trbuh i sve bi prošlo.
Ali Vuk Isakovič beše
otišao i sa njim su nestajale i slike života i sva brda koja je sa njim videla
poslednji put. Aranđel joj ostade i zbog toga se sada njegovih ruku rado
sećala, sve češće. Osećala je da je sve uzalud, kao stvar su je doneli u kuću,
kao stvar će je i izneti. Aranđel Isakovič iako je pomišljao da odbaci Dafinu
nakon nekoliko noći, kao i sve sluškinje sa kojima je bio, oseti ipak da u
svojoj snahi želi da se smiri dugo. Trgujući bio je navikao da ostavlja i da
sve prezire. Promena predela, kuća, lica ljudi sa kojima se susretao učinili su
ga oholim. Moć je jedino osećao u talirima. Sa željom za nepomičnim i
neprolaznim gledao je u svoju snahu, ali činilo mu se kao da i ona ode za Vukom
Isakovičem.
Peta glava
“Odlasci i seobe načiniše
ih mutnima i prolaznima, kao dim, posle bitaka”
Puk se za to vreme penjao
u Štajersku, nakon smotre u Pečuju gde nije prošao slavno. Prašina, znoj,
mušice lepile su im se za nozdrve i očne kapke dok su među zubima škrgutali
pesak. Nakon nekoliko dana hoda već su bili zatupeli mozgom, nošeni bujicom ne
znajući kuda idu. Puk je tek sada uvideo šta je učinio i kako je uopšte tako
mogao poći u rat ostavivši sve za sobom. Ostavljajući svoja sela, puk je
ostavljao sve što mu je bilo razumljivo i vidljivo. Tajanstvena zemlja je
izazivala neku potištenost u njima. Ono što su ostavili u zavičaju poče u
njihovim dušama, kao i u duši Vuka Isakoviča, da bledi kao dim. Raskidaše se
tako slike njihovih žena i dece. Svoju muku i bol osećali su sve jače. Nisu
verovali da će se natrag ikada vratiti. Vuk ih je mučio vežbama pri hodu, bili
su kao izludeli od promena. U rat su krenuli obesni i razjareni, dok su sada u
tuđini bili snuždeni i ponizni. Nikada pitomiji vojnici nisu prolazili tim
krajevima. Vuk iako nikoga nije imao u tuđini nailazio je na tragove svojih
vojnika iz prethodnih ratovanja. Osećao je bes što mu nisu dali čin potpukovnika,
takođe je osećao da je zauvek raskinuo sa porodicom i sećanjem na Dafinu.
Vuk je bio umoran od
neprekidnog razmišljanja o svom životu. Uz slutnju smrti koju je sada prvi put
osetio otišavši u rat, pridružila mu se već dobro poznata dosada koju je znao
iz prethodnih bitaka. Neprekidno ratovanje i vežbanje od njega su učinili
majstora odvođenja ljudi u rat i mogao je predvideti sve pojedinosti ishoda
bitke. U čast Srba koji su prolazili kroz Austriju priređivane su zabave i
igranke. Vuk im poče povlađivati od umora, ali se ipak predomisli kada počeše
praviti probleme. Hteli su da ih podele, davali su im najgoru hranu. Isakovič
je osećao, kao i ostali, da je prevaren, praznina koju je osećao rasla je iz
dana u dan. Vukovo telo koje je ranije bilo osetljivo na svaki znak proleća i
svaku nasladu, sada to više nije osećalo. U kneževini Vitemberg Vuk se trebao
sastati sa knezom Karlom Evgenijem i njegovom majkom. U čast kneza Karla
Aleksandra Vitemberškoga Vuk je imao sliku kod kuće, svu u srebru primljenu na dar
u vreme kada je bio na službi kod njega u Beogradu. Uspomene na te dane su ga
potresle, ipak najviše se sećao princeze majke, udovice pokojnog Karla
Aleksandra koja je tada bila mlada.
Peta glava nam ne donosi
ni jedan krupan događaj. U njoj se opisuje kretanje Slavonsko-podunavskog polka
. Daju nam se sitna pomeranja u zbunjenoj duši i pometenoj svesti vojnika. Puk
je prolazio kroz nepoznate krajeve. U tuđini su se uznemirili i uplašili.
Autorov opis je ovde sve vreme usmeren, s jedne strane na reljef i pejzaž, a sa
druge na čovekovo telo u određenom položaju sa ustreptalim čulima. Ta
unutrašnja zbivanja u junacima su veoma značajna. Pisac nam daje razliku
njihovih osećanja u tuđini i u zavičaju tako što suprotstavlja nizijski reljef
u zavičaju i vrletnog u tuđini. Stvari se najviše opet opisuju kako ih Vuk
Isakovič vidi, odnosno kako su u njegovom trenutnom doživljaju prelomljene.
Šesta glava
“Prošlost je grozan,
mutan bezdan, što u taj sumrak ode, ne postoji više i nije nikada postojalo”
U šestoj glavi saznajemo
da je Vuk Isakovič bio ljubavnik žene Aleksandra Vitemberškog. Ona se Vuku
činila drugačija nego druge žene, uzvišena, divna, nadzemaljska. U to vreme je
Vuk svoju službu vršio besprekorno, ali se od čežnje za njom bio osušio. To mu
je bila prva prava ljubav, baš u to vreme kada su otac i brat odlučili da ga
ožene. Za sve vreme njegove službe dešavala se ljubav između njih. Sve dok ona
nije morala otputovati za Temišvar i tada joj bi žao što mu se činila
nedostižna, želela je ostati još sat i provesti ga sa njim. To je i učinila
sledećeg dana i proveli su to vreme zajedno. Vuk je sada trebao ponovo da je
vidi nakon toliko vremena, iako to nije tražio. Pri njihovom susretu ona mu
reče da je ostareo i da ga ne bi prepoznala. Ona više nije bila lepa kao
ranije, Vuku je sada izgledala kao neka nakaza. I ona i on su bili iznenađeni
promenom. Razlika je bila velika između toga kako je pre osećao Princezu Materu
i kako je vidi sada i zbog toga je Vuk išao kao bezuman, razrogačenih očiju,
očajan što je i ovo morao da doživi. Nakon toga ovog događaja stupaju u borbu u
kojoj gine Vukov sluga Arkadije i opisuje se borba sa Francuzima.
Sedma glava
“Tumarali su, kao muve
bez glave; Jeli su, pili su, spavali su, da najposle trčećim korakom poginu,
zakoračivši u prazninu, po tuđoj volji i za tuđ račun”
Nekoliko dana je trajala
borba predvođena baronom Johanom Leopoldom Berenklau, varoš im se predala.
Isakovič i njegovi ljudi nisu znali zašto se biju, ni za koga. Kada mu posle
prvih pobeda ne dadoše čin potpukovnika prestade i da se brije i doteruje i
pred Karla Lotarinškog izađe kao pravi medved. Isakovič je sada osećao gorčinu
u duši i poče oboljevati, mučeći se i oplakujući samog sebe u sebi. Osedeo je
bio odavno, ali sada poče i kosu da gubi. Usne su mu bile modre, teško je
disao, a na bolove je gledao kao na nešto na šta se navikao. Umesto toga da
pamti rat u kom je učestvovao, sada je pamtio samo svoje hodanje tamo ovamo,
kao neko besmisleno tumaranje. Sažalivši se i na svoje vojnike nije imao na
kome da iskali bes. Bitke su u njegovom sećanju sada ostajale bez smisla i bez
veze. Ovo mu je bio četvrti rat i polazeći u njega nadao se da će se nešto
promeniti, ispuniti, ali ništa se nije dešavalo. Razmišljao je često o tome da
se treba odseliti, pronaći mir negde daleko, u Rusiji. Otići sa patrijarhom
Škambetom daleko, živeti po svojoj volji i bez ove strašne zbrke.
Vojnici su često zbog
krađa bili kažnjavani i Isakovič je goreo od besa i gorčine, dosta njegove čete
je tada izginulo. Onima koji su preživeli ostala je samo glad, žeđ i hod kroz
opustošenu Bavarsku sve do Češke. Nakon bitke Isakovič ču glas da ga traži
jedan trgovac i i da mu nosi vesti od brata, do tada Vuk skoro na njih beše
zaboravio. Zato Vuk siđe uveče do reke da nađe trgovca Ahima Rigela koji mu,
dok je stajao u vodi, saopšti da su mu brat i deca dobro, ali da mu je gospoža
Dafina umrla.
Osma glava
“Snuždivši se, nad
prazninom porođaja, ona uvide, da joj duši, ni u deci, neće ostati traga i
umre, žaleći što ne može da zasiti bar telo, razdragana uživanjima”
Gospoža Dafina je
poslednje dane svog života provela u groznici. Stalno je imala halucinacije u
kojima je viđala muža kako joj ide iz blata i bara sa strašnim ranama na telu,
otvorenog trbuha, razbijenim temenom, koji širi ruke da je dohvati i udavi.
Videla je i vojnike koji su pucali na nju i devera Aranđela kojeg je često
sanjala sa zadovoljstvom kako je ljubi i golica. Čitav njen život činio joj se
uzaludan, život sa očuhom, devojaštvo kod tetke, udadba, porođaji i prolaznost,
što je u neimaštini i seljakanju provela tako jednolike dane. Deca su joj bila
dosadna, sada je već znala da će umreti i ostavljala ih je sa osećajem nemoći
da ih zadrži kraj sebe.
Poslednju snagu koju je
skupila i naredila je da je srede i tako ležala očiju otvorenih da ostali oko
nje nisu znali da li je živa ili mrtva. Aranđel je znao da će umreti i bio
uveren da nema patrijarha koji će je razvesti od Vuka i udati za njega, ali
ipak joj je obećavao da će to ostvariti. Trgovinu beše zapostavio, bio je zelen
zbog gubitka i snahu je ljubio čim bi joj dan dva bilo bolje. Gadio se onoga
što joj se desilo, ali ipak samo on jedini je još uvek mogao videti na njoj
tragove nekadašnje lepote koja se gubila. Nije hteo kao pre da je ostavlja,
pričao joj je o noći koju su proveli zajedno kada ju je više silom nego dobrom
voljom zadobio. Hvalio je njene pokrete i sve njeno, da bi ga na kraju to što
je bolesna još više približilo njoj i nije se odvajao od Dafine. Aranđel je
svoju snahu zavoleo pred smrt, čvrsto i osećajno, iako je slutio da je ona žena
njegovih talira, odlučio je udovoljiti joj.
Pri samoj pomisli da je
odbije ona bi se pred njim dizala kao kakva veštica, preteći, tako da mu je
život postajao mrzak čim bi se setio da ona može početi kukati i prekorevati.
Grizlo ga je to što je sve svoje poslove udešavao kako je hteo, a ovo nije
mogao udesiti. Nije mislio na brata, bio je sav skrhan od nesreće koja ga
je zadesila. Verovao je da sa njom može proživeti ono što sa drugima nije, kao
što je njegov brat verovao da negde mora postojati krasna zemlja u koju se svi
trebaju odseliti. Bila mu je strašna pomisao da će ostati sam sa decom čekajući
brata. Mislio je kako bi na ovom svetu mogao ostati bez nje samo ako se ne bi
mogao kretati, ako bi se skamenio. Znao je da Dafinina mirna smrt zavisi od
toga hoće li joj dovesti sveštenika.
Odluči da ode patrijarhu,
ali ga ovaj posla episkopu Nendoviću na objašnjenje. Aranđel je bio kivan,
vikao je na kaluđere, ali im pokaza novac koji bi dao za crkvu ukoliko ispune
njegove zahteve. Na to kaluđeri učiniše sve kako bi ga zadržali i odvedoše ga
Nenadoviču. Šta su se tada Aranđel i episkop dogovorili niko nije znao, ni
kasnije kada je Aranđel postao tvrdica nikome nije ispričao kako je tekao
njihov razgovor. Kada su ga sluge to veče dovezle kući pijanog rečeno je samo
da će svoje imanje zaveštati crkvi, da će sutra gospožu Dafinu odvesti u Jazak
gde postoji voda koja će je izlečiti. U kolima na putu kući ipak je imao nade,
nadao se kako će se sve dobro završiti, a na posletku opet ućuta, jer je znao
da njima niko ne može pomoći. Činjenica da je od njega mogla poteći tolika
patnja, dovodila ga je do bezumlja. Na putu do kuće se bio istreznio i
sudbonosno ga je ovaj događaj promenio. Sve mu je izgledalo kao da se događalo
na nekom drugom svetu, da je ipak možda trebalo ćutati. Kao što je i Vuk osećao
u ratu i Aranđel je osećao da mu je beznačajan prošli život, da je ostao sam sa
onim što tek treba da mu se dogodi, pa sve do smrti. Nestajao je njegov život,
svi ti dukati činili su mu se beznačajni i bacao ih je sa kola u travu. Na ovom
putu Aranđel kao da beše omatoreo.
Stigavši kući u Zemun, po
gomili uplakanih, on uvide da je umrla. Aranđel je tada uzeo na ruke i nije ni
slutio da ona više ne gleda, da ga ne prepoznaje i da izdiše u trenutku kada je
on prišavši uzima na ruke. Bio je kao lud. Stade tek kada u njenim očima ugleda
dva nepomična modra kruga boje zimskog neba. Kao i njegov brat Vuk, Aranđel
tada ugleda, van sebe od straha i žalosti, plave krugove i u njima zvezdu.
Dafina je, međutim, ništa ne videći, u tišini, u nadzemaljskom sjaju, gledala
Vuka Isakoviča.
Deveta glava
“Jedan od njih,
najbedniji, sačuvao je, i posle smrti, sjaj svog bića. Tako da je mogao da se
vrati i da se pojavi, pri ulazu u selo, na drumu, na istom mestu, gde se racvetan
javljao, u proleću, prvi bagrem”
O onima koji odše na
vojnu nije se čulo skoro ništa sve do jeseni. Prenos tela despota Đurađa
Brankovića iz tuđine se bila pročula svuda i sa njim su dolazile vesti da je
Isakovičev polk najviše izginuo. Ču se i kako je sluga Vukov, Arkadije, poginuo
i da mu telo nisu pronašli. O smrti Dafininoj pričalo se dosta, znalo se od
čega je umrla i to se smatralo kao kazna za Vukove grehe i obesti. Pričalo se o
njenom poreklu i po kom običaju je treba sahraniti. Aranđel je tvrdio da joj je
otac bio čisto srpske krvi, iako joj se majka beše za grka preudala. Zato
odluči da je sahrani na bregu iznad Vukove kuće, kraj groba oca Lazara
Isakoviča.
Za Aranđelom je toga dana
ispadalo dukata za sirotinju kao nikada pre. Tako se i Dafina prevezla mrtva
kraj onog mesta gde je poslednju noć bila provela sa mužem Vukom. U Vukovu kuću
se beše uselio Aranđelov sluga Ananije i on je dobro znao kako se sve dogodilo.
Znao je i to da su njegove ćerke izlazile iz odaja Aranđelovih, ali i to da
nisu toliko lepe da bi to trajalo godinama i zasiguralo im bezbrižan život.
Hteo je svoju najmlađu ćerku udati za Aranđela i čekao je da je primeti. Beše
od svog gospodara nasledio otrovnu žudnju za dukatima i postao pljačkaš. Ali
nakon Dafinine smrti on u Aranđelu nije video nekadašnju žudnju, ni sjaj oka
koje je pre merilo svako žensko stvorenje. Rado je pričao o događajima koji su
prethodili Dafininoj smrti i bio uveren da će ona izlaziti iz groba i hodati po
selu. Tako je Dafina, voljom Ananijevom, postala celom selu kao neko strašilo.
Ovce u selu počeše da se kradu, Dafina da se javlja noću, i sve u selu
pomahnita. Samo je Aranđel naredio da se nad njenim grobom podigne krov i doneo
ikone, a za sve ostale ona je postala bela pričina.
U selu se proču i žena Stana
koja je živela u onoj kolibi gde su Vuk i Dafina poslednju noć proveli. Tu su
muškarci ulazili kao u raj, iako je imala dete, ljubavnike je privlačila. Kako
bi se smirilo naselje, Ananije odluči da zabije glogov kolac u Dafinin grob. To
je i uradio, a žene koje ga behu pratile uplašene pobegoše kada čuše udarce u
kolac, sa vriskom su trčale, dok se Ananije trže i promašivši kolac udari sebe
u nogu. I on krenu za njima u beg, ali ga na plotu zaustavi trnje na kojem je
visio kao obešen, dok ga psi nisu otrgnuli. Stana je bila Arkadijeva žena i
jedna od onih koje su Arkadija pratile na grob. Beše grdno prošla te noći
zaglavivši se u neko blato, nije se mogla osloboditi. Setivši se svih
ljubavnika u toj situaciji uvide srah od smrti i pomisli da vidi, kao i gospoža
Dafina, sliku svoga mrtvog muža u vodi. Istina je bila da je sluga Arkadije već
dva meseca pešačio ka kući iz rata. Beše se digao iz vode pojavljujući se
obučen u ženske suknje. Isto onako lenj kao da je spavao pri hodu. Stvarno je
te noći Arkadije ulazio u selo sa krmačom koju je bio poterao još od Pečuja.
Kada stiže kući nije ga ljutilo to što je zatekao ljubavnike, već zaigra iza
krmače.
Ananije sutradan beše
pronađen polumrtav, a Stana beše spašena, ali izbezumljena od užasa. Nakon tih
događaja kao da se selo smiri i pojavi se zaista živ i vidljiv Sekula,
Isakovičev zvonar, sa unakaženim licem, bez jednog oka. U selu se svi
izbezumiše od njegovih priča uz plač. Ananije se sažali na njega i na
zaprepašćenje svih vrati mu ovcu koju mu beše ukrao. Tako Ananije sa onom
ozleđenom nogom beše po selu vraćao sve ono što je nekada ukrao. Kada stiže
vest da je Isakovič živ i još mnogo njih u Nemačkoj, selo zasvira i zaigra.
Stiže i glas da će se vratiti s proleća iduće godine.
Deseta glava
“Beskrajni plavi krug. U
njemu zvezda.”
Zima je 1744. godine bila
duga i jaka. Slavonsko-podunavski polk beše silno patio. Od strašnog rata u kom
bi se proslavili, uzdigli do nebesa ne beše više ni govora. Sva krvava slava
puka beše zaboravljena i svi koji su poginuli, poginuli su bez ikakvog značaja
i priznanja. Sve se završilo u jednoj bezgraničnoj bedi. Vuk više nije brinuo
za puk, jedina mu je briga bila naći nekoga da ga zameni dok spava. Vest da mu
je žena umrla primio je sasvim mirno. Učini mu se kao da ta vest dolazi sa
nekog drugog sveta. Iznuren od briga za pukom, nije imao snage da zaplače. Ipak
je u sebi od toga dana osećao kao da mu je pukla žuč, ili srce, osećao je
suludu uznemirenost, grižu savesti, duševno ludilo. Da su mu nejaka deca sada
ostala bez majke, to ga nije toliko potreslo. Bio je uveren da mu je brat mnogo
propatio zbog smrti Dafine, ali nije ni slutio da se polakomio na nju. Ono što
ga je najviše mučilo jeste da je to došlo tako iznenada, da je umrla bez veze
sa njim, da je nestala nekuda. I kada se vrati kući, ako se uopšte vrati iz
rata, da je više neće videti. Da su se rastali bez ikakve moći i volje, bez
glasa.
Tako je to vreme Aranđelu
Isakoviču odnosilo ljude koje je voleo, njegov život, život njegovih vojnika.
Sve je to Isakovič nosio u sebi, šibanje Sekule, smrti dragog mu Arkadija. I
posle svega ostajala mu je samo praznina. Najviše ga je mučilo kako se ta vojna
završila, sve pohvale za Srbe izostaše i vratiće se kući besmisleno, kao
što se i ranije vraćalo. U početku marta dođe im zapovest da se rate kući,
skoro istim putem kojim su i došli. Na povratku su bili veseli, sada ih nije
toliko vređalo što ih ne dočekuju u varošima kao kad su dolazili, jer jedva
čekaše da se vrate kući. Početkom juna prva odeljenja se vratiše iz Francuske.
Vukov puk je izgledao kao gomila bolesnika. Osećao je da će kroz dan, dva, kada
otpusti vojnike biti na ivici bezumlja. O Rusiji se poče šuškati više, nije
više samo on pričao o tome. Jedan od prvih koji ode u Rusiju beše đeneral
Stefan Vitkovič i beše im zamutio glavu svojim pismima.
Poslednji put Vuk okupi
svoj puk. Dovoljno je bilo da sedne na konja i zauzme vojničko držanje pa da
zaboravi sve neprijatnosti i težine svog poziva. Izvlačeći sablju prođe ga jeza
i to je bio trebutak koji je najviše voleo. Đeneral Gvadanji imao je posledni
put da pregleda puk. To da se živ vraća tamo gde je mislio da se živ neće
vratiti sasvim ga je razdražilo. Krijući očajanje Vuk je po poslednji put u
životu bio lep. Sa melanholijom, kao i njegov otac, vraćao se Vuk iz rata. Miran
i samouveren, predviđao je sve godine koje će proživeti u budućnosti. Mislio
jekako je dovoljno da se odseliš pa da sve ono što ostavljaš bude kao da i nije
bilo “Zatim potera konja kasom kroz prazninu”. Mislio je opet o Rusiji u koju
bi se odselio i mirno živeo.
Vuk je osećao da ipak
nije rođen samo za tu neizrecivu prazninu. Nadao se da ga brat čeka u
Petrovaradinu, ali Aranđel beše poslao sluge. Ananija ga je sačekao i javio mu
da se Aranđel preselio u svoju kuću u Budimu. Sve je bilo isto kada se vratio,
lavež pasa dobro poznat, pazile su ga sluge, a naročito Ananijeva najmlađa
kćer. Isakovič videvši njene bele noge, isto kao na početku romana kinu gromko
baci se na postelju koliko je dug. Vuk ipak ne prihvati to mlado devojče i poče
prevrtati po glavi sve poslove što je imao da uradi. Tako se Vuk Isakovič 1745.
godine, u početku leta vratio sa vojne. U duši mu se ponavljala misao, kao u
beskrajnom krugu, o odlasku u Rusiju, dok mu je zaspalom, po prvi put kod kuće,
u telu drhtala kao neka zvezda, poslednjednje zrno nekadašnje mladosti. To zrno
je imalo moć da nadnese bića nad vremena i nebesa koja se ogledaju u vodama što
se slivaju i sastaju.
Crnjanski je uspeo da
aktivira pejzaž jezičkim sredstvima, tropima. Predeo u kom se lik nalazi više
nije statičan nego se vezuje za lik kao aktivan i počinje vidno da utiče na
njihovo ponašanje. U srpskoj književnosti vrlo su retki romani u kojima priroda
uzima aktivno učešće. U romanu se Dafina ogleda u reci, vidi svoju sen, Aranđel
je bio na samrti u istoj reci, davio se, Vuk Isakovič u blatu do kolena u reci
saznaje da mu je žena umrla. Svi likovi u određenim momentima gledaju u nebo
kako bi pronašli spas, gledaju u nebo i zvezde, i taj beskrajni plavi krug vide
obojica braće u sudbonosnim trenucima. Aranđel ih vidi u Dafininim očima što se
ostvaruje prema načelima metonimije, a ne metafore koja se zasniva na
sličnosti. Prikazuje se žutna i mutna reka kao oličenje njihovih osećanja. Sen
gospože Dafine oslikana u reci nije ništa drugo nego vizuelno uspostavljena metonimična
veza. Njeno telo danima i nedeljama umire pored prozora koji gleda na reku i iz
njenog tela je nestajao i oticao život, dok je paralelno pored nje oticala
reka. Njeno telo preslikava se na reku i gledala je svoju senku u mulju koji je
dan i noć proticao.
Još jedan takav primer
jeste večera kod biskupa, kada se počne govoriti o bitnim i krupnim stvarima u
sobu se uvodi komad prirode. Među likove u prostoriju ulaze bokori jorgovana,
bagremovi, kestenovi, približavaju se plava brda i trepćuće zvezde. Ovde je
ponovo posredstvom metonimije rečeno da priroda ulazi na vrata, a ne da je ušao
njihov miris. Istančan je odziv likova na promene u prirodi raste zapravo sa
njihovom egzinstencijalnom potrešenošću i samosaznanjem o uzaludnosti
sopstvenih poduhvata. Kod Vuka se to dešava zbog uzaludnosti ratovanja, kod
Dafine zbog uzaludnosti seoba, rađanja, samog življenja, kod Aranđela zbog
uzaludnosti da nađe način da Dafina ostane živa i bude njegova. Samosvest o
tragičnom položaju vraća likove u okrilje pejzaža.
Aranđel Isakovič dok se
davio u vodi propadao je kroz neku prazninu uz koju je uzaludno pokušavao da se
penje. Pisac često veže vodu za život i sudbinu likova i za samu radnju romana,
tako da ovu Isakovičevu nezgodu simbolično možemo shvatiti kao propadanje kroz
prazan život u kojem pokušava da se izbori za svoje mesto. Iz samog naslova VII
glave značenje praznine je dovoljno jano i odrđeno. Dafina često posmatra vodu
i u njoj vidi obrnutu sliku sveta pred sudnji čas. To se posebno vidi u onim
rečenicama u kojima se njen život gasi. Svetlost koja se pojavljuje i nestaje
tokom čitavog romana ne promakne pažnji likova, kao i senke koje bacaju
predmeti i osobe. Posebno se izdvaja scena Dafine i Aranđela od časa kada je
došla u kuću u Zemunu, pa sve do njene smrti na kraju VIII glave. Sve ovo kod
čitaoca izaziva osećaj o postojanju nevidljivog i vidljivog sveta. Tako se
senke pojavljuju sve više kako se približava zlokobni čas preljube i kako se
senke kasnije sjedinjuju sa mrakom koji je nad Dafinom i guši je.
Senke imaju značajnu
ulogu u romanu. Scena kada Dafina halucinira prikazuje nam sanduk sa odećom i
njegova senka pominje se nekoliko puta. Dok je Aranđel mirno ležao u postelji
sanduk je bacao senku “kao leti hladovina drveća, kada tama počinje da opkoljava
Dafinu, a sanduk izgleda kao neki visoko zakopan grob”, da bi, kada Dafina
utone u bunilo, iz sanduka izlazile sve strašne pričine što Dafina pri
pomućenoj svesti vidi. Opis sanduka se menja kako radnja odmiče, njegova senka
dobija simbolično značenje. Sve manje je običan odraz ta senka koju sanduk
baca, a sve više znak zlokobnog mraka. Pri Dafininom umiranju Aranđelova senka
je imala odraz kao monah koga je Aranđel video kada je išao da nađe sveštenika
koji bi njega i Dafinu venčao. Ta senka se simbolično javlja baš kada Dafinina
svest nestaje. Senke u romanu imaju ulogu da čitaocu sugerišu skriveno
prisustvo zlokobnih nagoveštaja. Senke i odrasi, pa i samo ogledalo služe
takođe i za podvostručavanje junaka koji se kolebaju između stvarnosti i
vizuelne obmane.
Na početku i na kraju
romana Vuk Isakovič se nalazi na prelasku između jave i sna. Takođe, početna i
završna glava romana nose isti naslov “Beskrajni plavi krug. U njemu, zvezda.”
i zbog toga imamo prstenastu strukturu romana. Na kraju se ponavljaju rečenice
koje su se našle u prvoj glavi, što je postupak tipičan za poeziju, ali ne i za
prozu. Čitave “Seobe” prekrivene su mrežom ponavljanja. Tako rečenica “Zatim
potera konja kasom, kroz prazninu” ponavlja se i u prvoj i u poslednjoj glavi,
kada je Vuk krenuo na vojnu i kada se vratio iz nje. Tako opis stanja lika
ostaje isti, ništa se nije promenilo, i dalje je oko Vuka praznina. Sva tri
ključna lika iz romana Vuk, Aranđel i Dafina u sudbonosnim trenucima vide
“nebesna sazvežđa”, “zvezdano nebo”. Tako vidimo da se nebeski svod daje
zajedno sa simboličnom projekcijom u obliku beskrajnog plavog kruga. Taj krug
se prenosi na celu radnju. I kretanja Slavonsko-podunavskog puka je uokvireno
kao kružno kretanja, završava se na istoj tački sa koje je počelo. Ponavljanja
koja se javljaju često imaju posebnu ulogu. Kako se radnja razvija ta
ponavljanja dodatno grade tekst, podstiču nas da gledamo unazad i razrešavamo
tu simbolizaciju, kao neki proces regresivne simbolizacije.
Likovi u “Seobama” često
u sećanju prolaze kroz svoj život i žele da razumeju poredak u njemu, ali
njihova misao nije zaokupljena toliko smislom opstanka koliko lakim i lagodnim
životom. Tako i Dafina na samoj samrti zaokupljena je svilom i talirima. U
likovima je zato izoštreno opažanje, istančana osetljivost, sklonost ka
simboličkom mišljenju. Sama drama romana se većim delom zbiva u duši likova, a
manje u promeni međusobnih odnosa, osim odnosa između devera i snahe koji
predstavlja sižejni preokret u romanu. Sama Dafina u romanu ne govori. Kao da
sem onog uzvika “Umreću” nije ništa drugo ni progovorila, ali se zato njeni
doživljaji i njeno viđenje prenose detaljno u opis. Zbog toga postoji autor
koji govori umeto likova, a u “Seobama” autor je svuda prisutan-sve vidi i sve
zna. Pri tome Dafinin subjektivni doživljaj nije nam ukinut, mi ga osećamo, a
tako je i sa drugim likovima. Pisac nam kroz rečenicu koja može sama u sebi da
prelama opis, koji se u romanu daje, iznosi dosta pojedinosti. U tome je
vrednost nove i neobične rečenice Miloša Crnjanskog.
No comments:
Post a Comment